Koodikoulu 1
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 7-12 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 1 – tasolla oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin käsitteisiin, termistöön sekä perusteisiin tekemällä erilaisia tehtäviä ja harjoituksia visuaalisen ohjelmointisovelluksen avulla. Toisella lukukaudella oppilaat tutustuvat sulautettuihin järjestelmiin ja IoT -laitteen ohjelmointiin visuaalisella ohjelmointisovelluksella sekä Pythonin perusteisiin.
Ryhmätaso sopii aloitusryhmäksi koululaisille.
Koodikoulu 1. taso muodostuu Koodikoulu 1lk1 ja Koodikoulu 1lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- oppilas oppii ohjelmoinnin peruskäsitteet ja termit
- oppilas oppii käyttämään visuaalista ohjelmointityökalua ja tekemään sillä yksinkertaisia ohjelmia
- oppilas oppii loogista päättelyä sekä ongelmanratkaisutaitoja
- oppilas oppii ohjelmoinnin logiikkaa
- oppilas oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
- oppilas oppii IoT -laitteen perusteet, oppii käyttämään laitteita ja ohjelmoimaan niitä
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 1lk1
- Lohko-ohjelmoinnin perusteet ja ulkoasu
- Ehtolause
- Koordinaatisto ja nuoliohjaus
- Nuoliohjaus-peli
- Loogiset operaattorit - osa 1
- Loogiset operaattorit - osa 2
- Labyrinttipeli
- Tasohyppelypeli
- Laskeutumispeli - osa 1
- Laskeutumispeli - osa 2
- Ilmapallopeli
- Maalivahtipeli
- Matopeli
- Tarkkuusammunta
- Viimeistely
Koodikoulu 1lk2
- Micro:bit laitteen käyttöönotto, kuvat ja tallentaminen
- Oma kuva ja animaatio
- LED-näyttö ja koordinaatisto
- Painikeet ja muuttujat
- Satunnaisluku
- Kompassi
- Ulkoiset komponentit
- Komponenttien ohjelmointi
- Reaktioaikamittari
- Virtuaalilemmikki
- Sensorit - osa 1
- Sensorit - osa 2
- Python Turtle
- Toisto-silmukat ja ehtolause
- Muuttujat