Koodikoulu 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 9-14 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille. Koodikoulu 3. ensimmäisellä lukukaudella syvennytään IoT-ohjelmointiin Pythonilla. Toisella lukukaudella harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python-ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.

Koodikoulu 3. taso muodostuu Koodikoulu 3lk1 ja Koodikoulu 3lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmonnilla
  • oppilas oppii käyttämään Pygame-kirjastoja
  • oppilas oppii ohjelmoimaan tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 3lk1

  1. Micro:bit-laite, käyttöönotto ja kuvat
  2. Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
  3. Oma kuva ja animaatio
  4. Painikkeet ja ehtolause
  5. Nopeuspeli
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Ulkoiset painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Reaktioaikamittari
  10. Kompassi
  11. Luokat
  12. Keräilypeli
  13. Matopeli
  14. Pujottelupeli
  15. Flappy Bird

Koodikoulu 3lk2

  1. Käyttöliittymän ja kirjaston asennus
  2. Kuvien lisääminen
  3. Törmäyslaatikot
  4. Avaruuspeli - osa 1
  5. Avaruuspeli - osa 2
  6. Avaruuspeli - osa 3
  7. Pong - osa 1
  8. Pong - osa 2
  9. Pong - osa 3
  10. Breakout - osa 1
  11. Breakout - osa 2
  12. Breakout - osa 3
  13. Autopeli - osa 1
  14. Autopeli - osa 2
  15. Autopeli - osa 3

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Alkeisryhmät
Kevätlukukaudella aloitamme uusia alkeisryhmiä osassa toimipisteistä ja ilmoittautuminen on käynnissä.

Jatko- ja syventävät ryhmät
Ilmoittautuminen on käynnissä myös sellaisiin jatko- ja syventäviin ryhmiin, joihin voimme ottaa uusia, lähtötason taidot omaavia oppilaita.

Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi.

PS. Syksyllä aloittanut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kevätlukukausi laskutetaan joulukuussa. 

Kevätlukukausi alkaa tammikuussa viikolla 3. Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!


Tammikuun päiväleirit

Viikon 1 päiväleireille on ilmoittautuminen käynnissä. Ilmoittaudu heti ja varmista paikka sekä leirin muodostuminen, leirit täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tervetuloa mukaan Espoon Finnooseen, Helsingin Kallioon & Malmille, sekä Turun Lonttisiin!

Koodikoulu 3 on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 3lk1 (8-13v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-13v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Espoo, Lintuvaara
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Helsinki, Malmi
lauantai klo 14-15
Syventävä ryhmä
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Turku, Lonttinen
lauantai klo 13-14
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa