Koodikoulu 4-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 10-15 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet peliohjelmoinnista. Kurssilla syvennetään Python- ja Pygame-osaamista, ja keskitytään peliprojektien toteutukseen.
Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.
Oppimistavoitteet:
- oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
- oppilas syventää Python- sekä Pygame-osaamistaan
- oppilas syventää tietokonepelien ohjelmointiosaamistaan
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 4lk1-Peli
- Ikkuna, syötteet ja pelialueen rajat
- Kuvan käsittely
- Törmäyslaatikot
- Spritet
- NPC-hahmojen liikelogiikka
- Hiiriohjaus - osa 1
- Hiiriohjaus - osa 2
- Hiiriohjattu matopeli
- Vektorigrafiikka
- Mediasoitin
- Vuoropohjainen peli
- Piirustusohjelma
- Kaupunkipeli - osa 1
- Kaupunkipeli - osa 2
- Kaupunkipeli - osa 3
Koodikoulu 4lk2-Peli
- Tyhjä ruutu
- Robon liikkeet
- Hyppääminen ja painovoima
- Tiiligrafiikka
- Tulipallo
- Vastustajat
- Kamera
- Kolikot
- Kentät
- Loppuvastus - osa 1
- Loppuvastus - osa 2
- Ajastin
- Alkuruutu
- Taso- ja loppuruudut
- Musiikki ja äänet