Koodikoulu 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 4-Peli on syventävä taso Koodikoulu 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet peliohjelmoinnista. Kurssilla syvennetään Python- ja Pygame-osaamista, ja keskitytään peliprojektien toteutukseen.

Koodikoulu 4. taso muodostuu Koodikoulu 4lk1 ja Koodikoulu 4lk2 lukukausista.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas syventää Python- sekä Pygame-osaamistaan
  • oppilas syventää tietokonepelien ohjelmointiosaamistaan

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Koodikoulu 4lk1-Peli

  1. Ikkuna, syötteet ja pelialueen rajat
  2. Kuvan käsittely
  3. Törmäyslaatikot
  4. Spritet
  5. NPC-hahmojen liikelogiikka
  6. Hiiriohjaus - osa 1
  7. Hiiriohjaus - osa 2
  8. Hiiriohjattu matopeli
  9. Vektorigrafiikka
  10. Mediasoitin
  11. Vuoropohjainen peli
  12. Piirustusohjelma
  13. Kaupunkipeli - osa 1
  14. Kaupunkipeli - osa 2
  15. Kaupunkipeli - osa 3

Koodikoulu 4lk2-Peli

  1. Tyhjä ruutu
  2. Robon liikkeet
  3. Hyppääminen ja painovoima
  4. Tiiligrafiikka
  5. Tulipallo
  6. Vastustajat
  7. Kamera
  8. Kolikot
  9. Kentät
  10. Loppuvastus - osa 1
  11. Loppuvastus - osa 2
  12. Ajastin
  13. Alkuruutu
  14. Taso- ja loppuruudut
  15. Musiikki ja äänet

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Alkeisryhmät
Kevätlukukaudella aloitamme uusia alkeisryhmiä osassa toimipisteistä ja ilmoittautuminen on käynnissä.

Jatko- ja syventävät ryhmät
Ilmoittautuminen on käynnissä myös sellaisiin jatko- ja syventäviin ryhmiin, joihin voimme ottaa uusia, lähtötason taidot omaavia oppilaita.

Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi.

PS. Syksyllä aloittanut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kevätlukukausi laskutetaan joulukuussa. Mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua osallistumisen kevätlukukaudelle, pyydämme ilmoittamaan 30.11. mennessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi.

Kevätlukukausi alkaa tammikuussa viikolla 3. Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!

Koodikoulu 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 4lk2 (10-15v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Koodikoulu 4lk2 (10-15v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa