Koodikoulu 5-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 11-16 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Koodikoulu 5 - Peli on syventävä jatkoryhmä Koodikoulut 1-3 sekä Koodikoulu 4 - Peli ryhmän käyneille oppilaille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös oppilaat, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.
Oppimistavoitteet:
- oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- oppilas oppii käyttämään Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille
Koodikoulu 5. taso muodostuu Koodikoulu 5lk1 ja Koodikoulu 5lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Koodikoulu 5lk1-Peli
- Unityn lataus
- Uusi Scene
- Koodieditori
- Pelaajan näkymä
- Hierarkia
- Koodaus
- Pelitason rakentaminen
- Kerättävät peliobjektit
- User interface ja pistelaskuri
- Scene
- Alkuvalikko
- Fysiikkamoottorit
- Ääniefektit
- Loppuruutu
- Grafiikka-asetukset
Koodikoulu 5lk2-Peli
- FPS-kamera
- Tunneli
- Ovi
- Raycast
- Kenttäeditori 1
- Kenttäeditori 2
- ProGrids
- Vastustaja
- Ammus
- Pisteytys
- Tähtäin ja respawn
- Health-teksti ja 3D-malli
- Äänet
- Aloitusruutu
- Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus