Pelihahmonsuunnittelu 1
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 11+ vuotta
Ryhmän kuvaus: Pelihahmonsuunnittelu 1 -ryhmässä oppilaat tutustuvat hahmosuunnitelun perusteisiin, pelihahmojen eri tyylilajeihin ja toiminnallisuuden luomiseen eri sovellusten avulla käyttäen tablettia ja digikynää. Opitaan digipiirtämisen alkeita ja luonnostellaan erityyppisiä pelihahmoja, tutustutaan hahmosuunnittelun anatomiaan ja geometriaan, vaatesuunnitteluun ja värisommitteluun, erilaisten kasvonpiirteiden toteutukseen sekä mittasuhteiden hyödyntämiseen.
Oppimistavoitteet:
- oppilas oppii pelihahmonsuunnittelun peruskäsitteet ja termit
- oppilas oppii käyttämään visuaalisia sovelluksia ja tekemään niiden avulla hahmosuunnitelua
- oppilas oppii eri tekniikoilla pelihahmonsuunnittelun perusteita
- oppilas oppii oman pelihahmon suunnittelun ja toteutuksen vaiheet
Pelihahmonsuunnittelu 1 -taso muodostuu Pelihahmonsuunnittelu 1lk1 ja Pelihahmonsuunnittelu 1lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektin kautta.
Välineet: Tiedekoulun tabletit ja digikynät.
Oppituntien teemat
Pelihahmonsuunnittelu 1lk1
- Hahmosuunnittelun alkeet ja eri hahmotyypit
- Digipiirtämisen alkeet
- Geometria hahmosuunnittelussa
- Pahis vs hyvis
- Vaatesuunnittelu
- Värisommittelu
- Same face syndromen välttäminen
- Aikakaudet
- Tyylilajit
- Hahmon ja maailman yhteisvaikutus
- Paperilta koneelle, konseptitaiteen perusteet
- Siluetin hyödyntäminen
- Konseptiluonnokset hahmoista
- Hahmo toiminnassa maailmassa
- Viimeistely