Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 12-17 vuotta

Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 on jatkoryhmä Unity syventävä 1-2 tasot ja Koodikoulu 4-5-Peli tasot suorittaneille oppilaille. Ensimmäisellä lukukaudella pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Toisella lukukaudella syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota. 

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin sekä Iot-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua, Iot-järjestelmiä ja Iot-ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin sekä sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, jolla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä, sekä sulautettujen järjestelmien osaamistaan

Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 taso muodostuu Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk1 ja Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk2 lukukausista.

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk1

  1. Endless Roborunner 1 - Alkuvalmistelut
  2. Endless Roborunner 2 - Päättymätön kenttä
  3. Endless Roborunner 3 – törmäykset ja mobiiliohjaus
  4. Endless Roborunner 4 – Käyttöliittymä
  5. Endless Roborunner 5 – Viimeistely
  6. Flipperi 1 - Kenttä
  7. Flipperi 2 – Flipper-mailat
  8. Flipperi 3 - Pop Bumbers
  9. Flipperi 4 - Lisää palloja ja pisteitä
  10. Flipperi 5 - Viimeistely
  11. Isometrinen peli 1 - Alkuvalmistelut
  12. Isometrinen peli 2 – Vastustajan liikkeet
  13. Isometrinen peli 3 – Vuoropohjainen taistelu
  14. Isometrinen peli 4 - Terrain tool
  15. Isometrinen peli 5 – Viimeistely

Unity syventävä & ArduinoIOT 3lk2

  1. Arduino ympäristöön tutustuminen
  2. Sarjamonitorin käyttö ja C++:n perusteet
  3. Syötteiden lukeminen
  4. Ledin himmentäminen potentiometrillä
  5. RGB-ledin käyttäminen
  6. Kuuden ledin noppa
  7. Transistorilla moottorin ohjaaminen
  8. Kondensaattori
  9. Musiikin tekeminen piezo buzzerilla
  10. 7-osainen näyttö
  11. Fototransistori
  12. Servomoottori
  13. LCD-näyttö
  14. Omien merkkien teko LCD-näytölle
  15. Viimeistely

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Alkeisryhmät
Kevätlukukaudella aloitamme uusia alkeisryhmiä osassa toimipisteistä ja ilmoittautuminen on käynnissä.

Jatko- ja syventävät ryhmät
Ilmoittautuminen on käynnissä myös sellaisiin jatko- ja syventäviin ryhmiin, joihin voimme ottaa uusia, lähtötason taidot omaavia oppilaita.

Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä, toimi ripeästi.

PS. Syksyllä aloittanut oppilas siirtyy automaattisesti kevään jatkoryhmään, oppitunnin ajankohta pysyy samana myös kevätlukukaudella. Uutta ilmoittautumista ei tarvita. Kevätlukukausi laskutetaan joulukuussa. Mikäli oppilas haluaa vaihtaa ryhmää tai perua osallistumisen kevätlukukaudelle, pyydämme ilmoittamaan 30.11. mennessä asiakaspalveluumme info@tiedekoulu.fi.

Kevätlukukausi alkaa tammikuussa viikolla 3. Tervetuloa uudet ja jatkavat tiedekoululaiset!

Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 on mahtava valinta!

Hups, Unity syventävä & ArduinoIOT -Peli 3 -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Tutustu Tiedekoulun oppimispolkuihin

Ohjelmointi

Ohjelmointi

Robotiikka

Robotiikka

Luonnontieteet

Luonnontieteet

Seuraa meitä somessa