Unity syventävä-Peli 2
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 12-17 vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Unity syventävä 2 on jatkoryhmä Unity syventävä 1. tason ja Koodikoulu 4 -5 - Peli tasot suorittaneille oppilaille tai vastaavat taidot omaaville. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#.
Oppimistavoitteet:
- oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä
Unity Syventävä 2. taso muodostuu Unity Syventävä 2lk1 ja Unity Syventävä 2lk2 lukukausista.
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Unity syventävä 2lk1
- 3D-luut
- 3D-animaatio
- Animaation siirtäminen Unityyn
- Cinemachine ja Terrain Tool
- Idle-animaatio, taivas ja Occlusion Culling
- Particle System ja kerättävät objektit
- Scriptable Objects
- Listojen käyttö Unityssä
- NavMeshin käyttö
- Kauppa ja inventaario 1
- Kauppa ja inventaario 2
- Kauppa ja inventaario 3
- Vastustaja
- Hyppy ja pisteytys
- Viimeistely
Unity syventävä 2lk2
- Universal Renderer Pipeline
- Uusi Input System
- Tiilikartta
- Hahmon animointi
- Hahmon erikoisliikkeet
- Lähitaistelu
- Piikit ja vastustaja
- Parallax-efekti
- Liikkuvat platformit
- Shader Graph
- Tippuvat piikit ja platformeja kiertävät vastustajat
- NPC-hahmo ja kerättävät kolikot
- Äänet
- Tappavat partikkelit
- Viimeistely