Arduino 1
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 11+ vuotta
Tarvikkeet: Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Projektityöskentelyn ryhmä Koodikoulun 1–3 tasot (tai vastaavat) käyneille. Syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota. Opetellaan datan lukemista ja kirjoittamista erilaisten sensoreiden avulla.
Oppimistavoitteet:
- oppilas osaa Iot-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
- oppilas osaa käyttää Iot-järjestelmiä ja ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
- oppilas oppii sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää sulautettujen järjestelmien osaamistaan
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.
Oppituntien teemat
Arduino 1
- Arduino ympäristöön tutustuminen
- Sarjamonitorin käyttö ja C++:n perusteet
- Syötteiden lukeminen
- Ledin himmentäminen potentiometrillä
- RGB-ledin käyttäminen
- Kuuden ledin noppa
- Transistorilla moottorin ohjaaminen
- Kondensaattori
- Musiikin tekeminen piezo buzzerilla
- 7-osainen näyttö
- Fototransistori
- Servomoottori
- LCD-näyttö
- Omien merkkien teko LCD-näytölle
- Viimeistely
- Olio-ohjelmointi
- Luokan konstruktori, struct-tietorakenne ja viittaukset
- Osoittimet
- Luokan perintä
- Funktioiden paluuarvot
- Sekvensseri
- Reaktiopeli
- Pääsykoodin käyttäminen
- Dinopeli
- Morsekooditus
- Laskin
- Kello ja ajastin
- Tekstipohjainen seikkailupeli osa 1
- Tekstipohjainen seikkailupeli osa 2
- Keskeytykset