Ohjelmointi 1

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 7-12 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 1 -tasolla oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin käsitteisiin, termistöön sekä perusteisiin tekemällä erilaisia tehtäviä ja harjoituksia visuaalisen ohjelmointisovelluksen avulla. Lisäksi oppilaat tutustuvat sulautettuihin järjestelmiin ja IoT-laitteen ohjelmointiin visuaalisella ohjelmointisovelluksella sekä Pythonin perusteisiin.

Ryhmätaso sopii aloitusryhmäksi koululaisille.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas oppii ohjelmoinnin peruskäsitteet ja termit
  • oppilas oppii käyttämään visuaalista ohjelmointityökalua ja tekemään sillä yksinkertaisia ohjelmia
  • oppilas oppii loogista päättelyä sekä ongelmanratkaisutaitoja
  • oppilas oppii ohjelmoinnin logiikkaa
  • oppilas oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
  • oppilas oppii IoT-laitteen perusteet, oppii käyttämään laitteita ja ohjelmoimaan niitä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektien kautta.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 1

  1. Lohko-ohjelmoinnin perusteet ja ulkoasu 
  2. Ehtolause
  3. Koordinaatisto ja nuoliohjaus
  4. Nuoliohjaus-peli
  5. Loogiset operaattorit - osa 1
  6. Loogiset operaattorit - osa 2
  7. Labyrinttipeli
  8. Tasohyppelypeli
  9. Laskeutumispeli - osa 1
  10. Laskeutumispeli - osa 2
  11. Ilmapallopeli
  12. Maalivahtipeli
  13. Matopeli
  14. Tarkkuusammunta
  15. Viimeistely
  16. Micro:bit laitteen käyttöönotto, kuvat ja tallentaminen
  17. Oma kuva ja animaatio
  18. LED-näyttö ja koordinaatisto
  19. Painikeet ja muuttujat
  20. Satunnaisluku
  21. Kompassi
  22. Ulkoiset komponentit
  23. Komponenttien ohjelmointi
  24. Reaktioaikamittari
  25. Virtuaalilemmikki
  26. Sensorit - osa 1
  27. Sensorit - osa 2
  28. Python Turtle
  29. Toisto-silmukat ja ehtolause
  30. Muuttujat

Lukuvuoden 2025-2026 opetusryhmät

Ensi lukuvuoden 2025-2026 ilmoittautuminen on käynnissä! Löydät kaikki opetusryhmät toimipisteittäin Ilmoittautuminen-sivulta. Varmista paikka nyt!

Seuraa meitä somessa