Ohjelmointi 2

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 8-13 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 2 on jatkoryhmä Ohjelmointi 1 -tason käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille. Ohjelmointi 2 -tasolla syvennytään ohjelmointiin ja tietotekniikkaan Python- ja HTML-ohjelmointikielten perusteita opiskellen.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas osaa käyttää erilaisia visuaalisia ohjelmointityökaluja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii Python-ohjelmoinnin perusteet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen
  • oppilas oppii HTML-ohjelmoinnin perusteet ja osaa soveltaa sitä käytännössä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja omien projektin kautta.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 2

  1. Pythonin perusteet
  2. Silmukat ja ehtolause
  3. Kivi-sakset-paperi - osa 1
  4. Kivi-sakset-paperi - osa 2
  5. Tietokilpailu
  6. Arvauspeli
  7. Funktiot
  8. Nuoliohjaus - osa 1
  9. Nuoliohjaus - osa 2
  10. Funktio parametrilla
  11. Piirto-ohjelma
  12. Micro:bit ja LED-näytön ohjaaminen (läsnä) | Hirsipuu (verkko)
  13. Nappien ohjelmointi (läsnä) | Klikkauspeli - osa 1 (verkko)
  14. Kiihtyvyysanturi (läsnä) | Klikkauspeli - osa 2 (verkko)
  15. Virtuaalilemmikki (läsnä) | Kilpikonnien nopeusjuoksukisa (verkko)
  16. HTML - Perusteet
  17. HTML ja CSS
  18. JavaScript
  19. Keksinklikkaajapeli
  20. JavaScript ja valmiit objektit
  21. JavaScript ja ehtolauseet
  22. JavaScript ja muuttujat
  23. Navigointipalkki
  24. Silmukat
  25. Funktiot ja pelisilmukka
  26. Avaruuslentely - osa 1
  27. Avaruuslentely - osa 2
  28. Avaruuslentely - osa 3
  29. Internetsivujen upotus
  30. Internetsivujen viimeistely

Lukuvuoden 2025-2026 opetusryhmät

Ensi lukuvuoden 2025-2026 ilmoittautuminen on käynnissä! Löydät kaikki opetusryhmät toimipisteittäin Ilmoittautuminen-sivulta. Varmista paikka nyt!

Seuraa meitä somessa