Ohjelmointi 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 9-14 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille. Ohjelmointi 3 -tasolla syvennytään IoT-ohjelmointiin Pythonilla ja harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python-ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas oppii käyttämään Pygame-kirjastoja
  • oppilas oppii ohjelmoimaan tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 3

  1. Micro:bit-laite, käyttöönotto ja kuvat
  2. Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
  3. Oma kuva ja animaatio
  4. Painikkeet ja ehtolause
  5. Nopeuspeli
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Ulkoiset painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Reaktioaikamittari
  10. Kompassi
  11. Luokat
  12. Keräilypeli
  13. Matopeli
  14. Pujottelupeli
  15. Flappy Bird
  16. Käyttöliittymän ja kirjaston asennus
  17. Kuvien lisääminen
  18. Törmäyslaatikot
  19. Avaruuspeli - osa 1
  20. Avaruuspeli - osa 2
  21. Avaruuspeli - osa 3
  22. Pong - osa 1
  23. Pong - osa 2
  24. Pong - osa 3
  25. Breakout - osa 1
  26. Breakout - osa 2
  27. Breakout - osa 3
  28. Autopeli - osa 1
  29. Autopeli - osa 2
  30. Autopeli - osa 3

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Ohjelmointi 3 on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 3lk1 (8-13v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-13v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Espoo, Lintuvaara
keskiviikko klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Helsinki, Malmi
lauantai klo 14-15
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Verkko-opetusKoodikoulu 3lk2 (9-14 v.)
Ohjattu verkko-opetus, Verkko
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 18-19
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 3lk2 (9-14v.)
Turku, Lonttinen
lauantai klo 13-14
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Seuraa meitä somessa