Ohjelmointi 3

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 9-14 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 3 on syventävä jatkoryhmä tasot 1 ja 2 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille. Ohjelmointi 3 -tasolla syvennytään IoT-ohjelmointiin Pythonilla ja harjoitellaan peliohjelmoinnin suunnittelua ja toteutusta Python-ohjelmointikielellä ja Pygame-kirjastojen avulla.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas osaa käyttää erilaisia ohjelmointisovelluksia ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelmaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas oppii käyttämään Pygame-kirjastoja
  • oppilas oppii ohjelmoimaan tietokonepelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä tehdään useita omia soveltavia projekteja.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 3

  1. Micro:bit-laite, käyttöönotto ja kuvat
  2. Teksti, muuttujat ja yksittäiset ledit
  3. Oma kuva ja animaatio
  4. Painikkeet ja ehtolause
  5. Nopeuspeli
  6. Ulkoiset komponentit
  7. Ulkoiset painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Reaktioaikamittari
  10. Kompassi
  11. Luokat
  12. Keräilypeli
  13. Matopeli
  14. Pujottelupeli
  15. Flappy Bird
  16. Käyttöliittymän ja kirjaston asennus
  17. Kuvien lisääminen
  18. Törmäyslaatikot
  19. Avaruuspeli - osa 1
  20. Avaruuspeli - osa 2
  21. Avaruuspeli - osa 3
  22. Pong - osa 1
  23. Pong - osa 2
  24. Pong - osa 3
  25. Breakout - osa 1
  26. Breakout - osa 2
  27. Breakout - osa 3
  28. Autopeli - osa 1
  29. Autopeli - osa 2
  30. Autopeli - osa 3

Lukuvuoden 2025-2026 opetusryhmät

Ensi lukuvuoden 2025-2026 ilmoittautuminen on käynnissä! Löydät kaikki opetusryhmät toimipisteittäin Ilmoittautuminen-sivulta. Varmista paikka nyt!

Seuraa meitä somessa