Ohjelmointi 4-IoT

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 4-IoT on syventävä jatkoryhmä, jossa tutustutaan ja syvennytään sulautettuihin järjestelmiin ja IoT-laitteiden ohjelmointiin. Tasolla työskennellään sekä visuaalisilla ohjelmointisovelluksilla että käytetään tekstuaalista ohjelmointia.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa käyttää erilaisia visuaalisia ohjelmointityökaluja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelemään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii sulautettujen järjestelmien perusteet ja osaa ohjelmoida niitä
  • oppilas oppii IoT-laitteiden perusteet ja oppii käyttämään sekä ohjelmoidaan niitä
  • oppilas syventää Python-ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa. Tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 4-IoT

  1. Micro:bitin käyttöönotto, ohjaaminen, kuvakirjasto
  2. Teksti
  3. Toistolauseet
  4. Ehtolauseet
  5. Satunnaisuus
  6. Nappien ohjelmointi
  7. Painikkeet ja ehtolause
  8. Kiihtyvyysanturi
  9. Sovelletaan: kompassi
  10. Sovelletaan: virtuaalilemmmikki
  11. Sensorit
  12. Listat ja nopeuspeli 1
  13. Listat ja nopeuspeli 2
  14. Oma projekti
  15. Oma projekti
  16. Laitteiden yhdistäminen
  17. Radiopeli
  18. Led -virtapiiri ja dc-moottori
  19. Sähkön mittaaminen
  20. Kytkimet ja liikennevalot
  21. Ulkoiset komponentit
  22. Komponenttien ohjelmointi
  23. Kytkimen käyttö
  24. Sovelletaan: reaktioaikamittari
  25. Äänen tuottaminen
  26. Luokat
  27. Sovelletaan: matopeli
  28. Äänestyslaite
  29. Oma projekti
  30. Oma projekti

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Ohjelmointi 4-IoT on mahtava valinta!

Hups, Ohjelmointi 4-IoT -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Seuraa meitä somessa