Ohjelmointi 4-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 10-15 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 4-Peli on syventävä taso Ohjelmointi 1-3 käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet peliohjelmoinnista. Tasolla syvennetään Python- ja Pygame-osaamista, ja keskitytään peliprojektien toteutukseen.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas syventää ja laajentaa ohjelmoinnin osaamistaan
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään ja ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia ohjelmia ja ohjelmarakenteita Python-ohjelmoinnilla
  • oppilas syventää Python- sekä Pygame-osaamistaan
  • oppilas syventää tietokonepelien ohjelmointiosaamistaan

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 4-Peli

  1. Ikkuna, syötteet ja pelialueen rajat
  2. Kuvan käsittely
  3. Törmäyslaatikot
  4. Spritet
  5. NPC-hahmojen liikelogiikka
  6. Hiiriohjaus - osa 1
  7. Hiiriohjaus - osa 2
  8. Hiiriohjattu matopeli
  9. Vektorigrafiikka
  10. Mediasoitin
  11. Vuoropohjainen peli
  12. Piirustusohjelma
  13. Kaupunkipeli - osa 1
  14. Kaupunkipeli - osa 2
  15. Kaupunkipeli - osa 3
  16. Tyhjä ruutu
  17. Robon liikkeet
  18. Hyppääminen ja painovoima
  19. Tiiligrafiikka
  20. Tulipallo
  21. Vastustajat
  22. Kamera
  23. Kolikot
  24. Kentät
  25. Loppuvastus - osa 1
  26. Loppuvastus - osa 2
  27. Ajastin
  28. Alkuruutu
  29. Taso- ja loppuruudut
  30. Musiikki ja äänet

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Ohjelmointi 4-Peli on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Koodikoulu 4lk2 (10-15v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Koodikoulu 4lk2 (10-15v.)
Turku, Lonttinen
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Seuraa meitä somessa