Ohjelmointi 5-Peli
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 11-16 vuotta
Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 5-Peli on syventävä jatkoryhmä Ohjelmointi 1-3 sekä Ohjelmointi 4-Peli -tasot käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös oppilaat, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.
Oppimistavoitteet:
- oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
- oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
- oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- oppilas oppii käyttämään Unity-pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Ohjelmointi 5-Peli
- Unityn lataus
- Uusi Scene
- Koodieditori
- Pelaajan näkymä
- Hierarkia
- Koodaus
- Pelitason rakentaminen
- Kerättävät peliobjektit
- User interface ja pistelaskuri
- Scene
- Alkuvalikko
- Fysiikkamoottorit
- Ääniefektit
- Loppuruutu
- Grafiikka-asetukset
- FPS-kamera
- Tunneli
- Ovi
- Raycast
- Kenttäeditori 1
- Kenttäeditori 2
- ProGrids
- Vastustaja
- Ammus
- Pisteytys
- Tähtäin ja respawn
- Health-teksti ja 3D-malli
- Äänet
- Aloitusruutu
- Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus