Ohjelmointi 5-Peli

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 5-Peli on syventävä jatkoryhmä Ohjelmointi 1-3 sekä Ohjelmointi 4-Peli -tasot käyneille tai vastaavat taidot omaaville oppilaille, jossa syvennytään erityisesti pelien ohjelmointiin ja sen eri osa-alueisiin. Ryhmään voi osallistua myös oppilaat, joilla on aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ja jotka ovat yli 11-vuotiaita.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii käyttämään Unity-pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä eri pelialustoille

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 5-Peli

  1. Unityn lataus
  2. Uusi Scene
  3. Koodieditori
  4. Pelaajan näkymä
  5. Hierarkia
  6. Koodaus
  7. Pelitason rakentaminen
  8. Kerättävät peliobjektit
  9. User interface ja pistelaskuri
  10. Scene
  11. Alkuvalikko
  12. Fysiikkamoottorit
  13. Ääniefektit
  14. Loppuruutu
  15. Grafiikka-asetukset
  16. FPS-kamera
  17. Tunneli
  18. Ovi
  19. Raycast
  20. Kenttäeditori 1
  21. Kenttäeditori 2
  22. ProGrids
  23. Vastustaja
  24. Ammus
  25. Pisteytys
  26. Tähtäin ja respawn
  27. Health-teksti ja 3D-malli
  28. Äänet
  29. Aloitusruutu
  30. Siirtyminen uuteen sceneen ja exporttaus

Lukuvuoden 2025-2026 opetusryhmät

Ensi lukuvuoden 2025-2026 ilmoittautuminen on käynnissä! Löydät kaikki opetusryhmät toimipisteittäin Ilmoittautuminen-sivulta. Varmista paikka nyt!

Seuraa meitä somessa