Ohjelmointi 6: Syventävä Unity

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 11-16 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 6: Syventävä Unity on Ohjelmointi 1-3 ja Ohjelmointi 4-5-Peli -tasot suorittaneille oppilaille suunnattu syventävä Unity-peliohjelmoinnin taso. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Ohjelmointi 6: Syventävä Unity -tasolla yhdistelemme kaksiulotteista ja kolmiulotteista grafiikkaa. 

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity-pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 6: Syventävä Unity

  1. Alkuvalmistelut, kentän tekeminen
  2. Pelihahmon animointi
  3. Pelilhahmon liikuttaminen
  4. Objektien kerääminen
  5. Ampuminen
  6. Vastustaja
  7. Checkpoint
  8. Puzzle - osa 1
  9. Puzzle - osa 2
  10. Bossin luominen
  11. Health System
  12. Avain
  13. Kenttäsuunnittelu
  14. Tekstit ja fontit
  15. Viimeistely
  16. 3D-ohjelma ja Unity
  17. Robon tekeminen 3D-ohjelmalla
  18. Materiaalit
  19. Low poly -grafiikka 1
  20. Low poly -grafiikka 2
  21. Auto 3D-ohjelmasta Unityyn
  22. Pyörät pyörimään
  23. Ajorata
  24. Driftaus
  25. Waypoint 2
  26. Waypoint 2
  27. Äänet ja nopeusmittari
  28. Checkpointit
  29. Auton räjäytys
  30. Viimeistely

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Ohjelmointi 6: Syventävä Unity on mahtava valinta!

Melkein maalissa, valitse vielä sinulle sopiva paikka ja ajankohta.

Vaihe 1
Kaupunki
Vaihe 2
Toimipiste
Vaihe 3
Ajankohta

Harrastusryhmä

Toimipiste

Ajankohta

Tasoryhmä

 

Syventävä Unity 1lk2 (11+v.)
Helsinki, Kallio
maanantai klo 17-18
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt
Syventävä Unity 1lk2 & 2lk2 (11+v.)
Espoo, Finnoo
tiistai klo 19-20
Syventävä ryhmä
Ilmoittautuminen päättynyt

Seuraa meitä somessa