Ohjelmointi 7: Syventävä Unity

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 12-17 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 7: Syventävä Unity on jatkoryhmä Ohjelmointi 4-5-Peli ja Ohjelmointi 6: Syventävä Unity -tasot suorittaneille oppilaille. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#.

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity-pelimoottoria, joilla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 7: Syventävä Unity

  1. 3D-luut
  2. 3D-animaatio
  3. Animaation siirtäminen Unityyn
  4. Cinemachine ja Terrain Tool
  5. Idle-animaatio, taivas ja Occlusion Culling
  6. Particle System ja kerättävät objektit
  7. Scriptable Objects
  8. Listojen käyttö Unityssä
  9. NavMeshin käyttö
  10. Kauppa ja inventaario 1
  11. Kauppa ja inventaario 2
  12. Kauppa ja inventaario 3 
  13. Vastustaja
  14. Hyppy ja pisteytys
  15. Viimeistely
  16. Universal Renderer Pipeline
  17. Uusi Input System
  18. Tiilikartta
  19. Hahmon animointi
  20. Hahmon erikoisliikkeet
  21. Lähitaistelu
  22. Piikit ja vastustaja
  23. Parallax-efekti
  24. Liikkuvat platformit
  25. Shader Graph
  26. Tippuvat piikit ja platformeja kiertävät vastustajat
  27. NPC-hahmo ja kerättävät kolikot
  28. Äänet
  29. Tappavat partikkelit
  30. Viimeistely

Lukuvuoden 2025-2026 opetusryhmät

Ensi lukuvuoden 2025-2026 ilmoittautuminen on käynnissä! Löydät kaikki opetusryhmät toimipisteittäin Ilmoittautuminen-sivulta. Varmista paikka nyt!

Seuraa meitä somessa