Ohjelmointi 8: Syventävä Unity
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 12-17 vuotta
Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 8: Syventävä Unity on jatkoryhmä Ohjelmointi 4-5-Peli ja Ohjelmointi 6-7: Syventävä Unity -tasot suorittaneille oppilaille. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Lisäksi syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota.
Oppimistavoitteet:
- oppilas osaa peliohjelmoinnin sekä IoT-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
- oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua, IoT-järjestelmiä ja IoT-ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
- oppilas oppii pelin sekä sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
- oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
- oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
- oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity-pelimoottoria, jolla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä, sekä sulautettujen järjestelmien osaamistaan
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.
Oppituntien teemat
Ohjelmointi 8: Syventävä Unity
- Endless Roborunner 1 - Alkuvalmistelut
- Endless Roborunner 2 - Päättymätön kenttä
- Endless Roborunner 3 – törmäykset ja mobiiliohjaus
- Endless Roborunner 4 – Käyttöliittymä
- Endless Roborunner 5 – Viimeistely
- Flipperi 1 - Kenttä
- Flipperi 2 – Flipper-mailat
- Flipperi 3 - Pop Bumbers
- Flipperi 4 - Lisää palloja ja pisteitä
- Flipperi 5 - Viimeistely
- Isometrinen peli 1 - Alkuvalmistelut
- Isometrinen peli 2 – Vastustajan liikkeet
- Isometrinen peli 3 – Vuoropohjainen taistelu
- Isometrinen peli 4 - Terrain tool
- Isometrinen peli 5 – Viimeistely
- Arduino ympäristöön tutustuminen
- Sarjamonitorin käyttö ja C++:n perusteet
- Syötteiden lukeminen
- Ledin himmentäminen potentiometrillä
- RGB-ledin käyttäminen
- Kuuden ledin noppa
- Transistorilla moottorin ohjaaminen
- Kondensaattori
- Musiikin tekeminen piezo buzzerilla
- 7-osainen näyttö
- Fototransistori
- Servomoottori
- LCD-näyttö
- Omien merkkien teko LCD-näytölle
- Viimeistely