Ohjelmointi 8: Syventävä Unity

Laajuus: 30 oppituntia

Ikäsuositus: 12-17 vuotta

Tarvikkeet: Ohjelmointiopetukseen tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Tiedekoululla on nettiyhteys. Mahdolliset ruutuajat on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.

Ryhmän kuvaus: Ohjelmointi 8: Syventävä Unity on jatkoryhmä Ohjelmointi 4-5-Peli ja Ohjelmointi 6-7: Syventävä Unity -tasot suorittaneille oppilaille. Pelimoottorina toimii Unity ja ohjelmointikielenä C#. Lisäksi syvennetään sulautettujen järjestelmien osaamista ja perehdytään C++-tyyliseen koodaukseen käyttäen Arduino UNO -mikrokontrolleria tai sen virtuaaliversiota. 

Oppimistavoitteet:

  • oppilas osaa peliohjelmoinnin sekä IoT-ohjelmoinnin ja C++-tyylisen koodauksen perusteet ja käsitteet
  • oppilas osaa käyttää peliohjelmoinnin ohjelmointityökalua, IoT-järjestelmiä ja IoT-ohjelmointityökaluja tarkoituksenmukaisesti
  • oppilas oppii pelin sekä sulatettujen järjestelmien ohjelmoinnin suunnittelun eri vaiheet
  • oppilas kehittää loogista päättelykykyään sekä ongelmanratkaisutaitojaan edelleen sekä oppii yhdistelmään tietoa ja soveltamaan sitä
  • oppilas osaa soveltaa ohjelmointitaitojaan soveltavaan projektiin
  • oppilas oppii perusteellisemmin hyödyntää Unity-pelimoottoria, jolla voi suunnitella ja toteuttaa pelejä, sekä sulautettujen järjestelmien osaamistaan

Toteutus:

Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten ja tehtävien kautta. Ryhmässä suunnitellaan ja toteutetaan oma peliprojekti.

Oppituntien teemat

Ohjelmointi 8: Syventävä Unity

  1. Endless Roborunner 1 - Alkuvalmistelut
  2. Endless Roborunner 2 - Päättymätön kenttä
  3. Endless Roborunner 3 – törmäykset ja mobiiliohjaus
  4. Endless Roborunner 4 – Käyttöliittymä
  5. Endless Roborunner 5 – Viimeistely
  6. Flipperi 1 - Kenttä
  7. Flipperi 2 – Flipper-mailat
  8. Flipperi 3 - Pop Bumbers
  9. Flipperi 4 - Lisää palloja ja pisteitä
  10. Flipperi 5 - Viimeistely
  11. Isometrinen peli 1 - Alkuvalmistelut
  12. Isometrinen peli 2 – Vastustajan liikkeet
  13. Isometrinen peli 3 – Vuoropohjainen taistelu
  14. Isometrinen peli 4 - Terrain tool
  15. Isometrinen peli 5 – Viimeistely
  16. Arduino ympäristöön tutustuminen
  17. Sarjamonitorin käyttö ja C++:n perusteet
  18. Syötteiden lukeminen
  19. Ledin himmentäminen potentiometrillä
  20. RGB-ledin käyttäminen
  21. Kuuden ledin noppa
  22. Transistorilla moottorin ohjaaminen
  23. Kondensaattori
  24. Musiikin tekeminen piezo buzzerilla
  25. 7-osainen näyttö
  26. Fototransistori
  27. Servomoottori
  28. LCD-näyttö
  29. Omien merkkien teko LCD-näytölle
  30. Viimeistely

Kevätlukukauden 2025 harrastusryhmät

Tiedekoulun kevätlukukausi on käynnistynyt tammikuussa viikolla 3. Ryhmissä voi olla yksittäisiä paikkoja jäljellä, mikäli lapsesi on innokas lähtemään mukaan harrastukseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kevätlukukaudella aloitimme uusia, alkeisryhmiä osassa toimipisteistä. Näkyvissä lisäksi ne jatko- ja syventävät ryhmät, joihin uusi, lähtötason taidot omaava oppilas tervetullut.

Ohjelmointi 8: Syventävä Unity on mahtava valinta!

Hups, Ohjelmointi 8: Syventävä Unity -ryhmiä ei ole juuri nyt tarjolla, katso muita Ohjelmointi vaihtoehtoja täältä ›

Seuraa meitä somessa