STEM junior 2
Laajuus: 30 oppituntia
Ikäsuositus: 5-7 vuotta
Ryhmän kuvaus:
STEM junior 2 -ryhmä sopii jatkoryhmäksi 5–7-vuotiaille. Ryhmässä perehdytään harjoitusten, tehtävien ja kokeilun kautta eri STEM-aiheisiin – robotiikkaan, luonnontieteisiin, ohjelmalliseen ajatteluun ja matematiikkaan.
Oppimistavoitteet:
- oppilas oppii eri luonnontieteiden peruskäsitteitä ja perusteita
- oppilas oppii havainnoimaan erilaisia ilmiöitä ja analysoimaan niitä
- oppilas oppii tekemään mittauksia erilaisilla laitteilla ja analysoimaan syy-seuraussuhteita
- oppilas oppii ohjelmoinnin peruskäsitteitä ja termejä
- oppilas oppii erilaisia mekaanisia perusrakenteita ja niiden yhdistelmiä
- oppilas oppii ratkaisemaan ongelmia ja hahmottamaan rakenteita kolmiulotteisesti
Toteutus:
Jokaisella oppitunnilla on oma teemansa, jonka tavoitteena on, että oppilas oppii aiheena olevan perusteorian ja pääsee soveltamaan sitä heti käytännössä harjoitusten, tehtävien ja itse tehtävien kokeiden kautta.
Oppituntien teemat
STEM junior 2
- Trussimekanismi
- Aineen tiheys
- Ohjelmallinen ajattelu: kaavojen tunnistaminen
- Geometriset muodot 2
- Liikkeen siirtäminen
- Diffuusio ja osmoosi
- Ohjelmallinen ajattelu: vertaileminen
- Pysäytys- ja jarrumekanismit
- Kitka
- Matemaattiset laskutoimitukset
- Ohjelmallinen ajattelu: ositus ja vaiheistus
- Korkeat rakenteet
- Noste
- Mittaaminen ja vertailu
- Ohjelmallinen ajattelu: komennot
- Tasapaino, heiluri- ja vipuvarsirakenteet
- Kemialliset reaktiot
- Vivut ja vivustot
- Autorotaatio
- Mittayksiköt
- Ohjelmallinen ajattelu: lajittelu ja vertailu
- Kestävät rakenteet
- Kapillaari-ilmiö
- Luvut, numerot ja operaatiot
- Ääntä tuottavat mekanismit
- Materiaalien kestävyys
- Kiila
- Luvut ja numerot luonnossa
- Ohjelmallinen ajattelu: ohjelmointi
- Pyörimisliike ja laakeri