Usein kysytyt kysymykset
Mietityttääkö mitä, miten, missä ja milloin? Olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset.
Mitä sitten mieleesi juolahtaakin, täältä löydät vastauksen!
Mietityttääkö mitä, miten, missä ja milloin? Olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset.
Mitä sitten mieleesi juolahtaakin, täältä löydät vastauksen!
Tiedekoulu järjestää koululaisten loma-aikoina (syyslomalla, tammikuun 1. viikolla, talvilomalla sekä kesä- ja elokuussa) päiväleirejä Tiedekoulun omissa toimipisteissä Turussa, Espoossa ja Helsingissä. Leiriteemaa käsitellään monipuolisesti leiriläisten lähtötiedot ja -taidot sekä kiinnostus huomioiden. Päiväleirit järjestetään klo 9–15. Päiväleirin aikana oppilaat pitävät Tiedekoulun tiloissa lounastauon syöden kotoa tuomansa lounaseväät, lisäksi Tiedekoulu tarjoaa leirillä pienen välipalan. Päiväleirin aikana ei ulkoilla tai lähdetä pois Tiedekoulun tiloista.
Tiedekoulun läsnäopetuksen Mini- ja Robottikerhoissa ja Mini- ja Tutkijakerhoissa sekä Animaatiokerhossa käytetään Tiedekoululla olevia välineitä ja tarvikkeita. Tutkijakerhoissa käytössä on lapsille soveltuvia tutkijatarvikkeita ja välineitä, Robottikerhoissa Lego Technics, Lego Educations ja Power Functions sarjoja sekä Robottikerho 3. tasosta eteenpäin myös Lego Mindstorms. Koodikoululainen tuo läsnäopetukseen oman kannettavan tietokoneen mukaansa, IOT-laitteet ja niihin liittyvät ulkoiset komponentit löytyvät Tiedekoululta.
Ohjatun verkko-opetuksen Koodikoulujen ilmoittautumisen ja itseopiskelun verkkokurssien tilauksen yhteydessä on mainittu erikseen tehtävissä tarvittavat laitteet ja välineet. Ohjelmoinnin kursseilla käytettäviä tarvikkeita voi hankkia joko Tiedekoulun kautta tai tuotteita myyvältä toimittajalta. Legoja ei ole mahdollista ostaa Tiedekoulun kautta.
Itseopiskelun verkkokurssi sopii oppilaalle, joka on itseohjautuva ja motivoitunut etenemään omaan tahtiinsa. Lukukauden oppimateriaalit ovat samat kuin läsnä- ja ohjatun verkko-opetuksen kursseilla eli teoria ja tehtävät sekä videotutoriaalit, mutta itseopiskelun verkkokurssissa ei ole ohjaustuntia. Itseopiskelun verkkokurssit tilataan sähköisellä lomakkeella ja maksetaan Paytrailin kautta, valittavina verkkomaksaminen, luottokortti, Mobilepay sekä OP Lasku. Itseopiskelun verkkokurssin materiaalit ovat heti oston jälkeen käytettävissä. Vahvistusviestissä on mukana ohjeet materiaalin käyttöön.
Ohjatun verkko-opetukseen kuuluu 15 ohjauskertaa kuten läsnäopetukseenkin. Ohjauskerran tarkoitus on toimia oppilaiden tukena, ja niiden aikana ohjaaja käy teeman tärkeimmät asiat läpi, neuvoo ja auttaa oppilaita tehtävissä. Ohjaustunnilla, varsinkaan jatkoryhmissä ei ole tarkoitus käydä kaikkea oppitunnin materiaalia läpi, vaan pureutua aiheisiin, joihin oppilaat kokevat tarvitsevansa tukea. Ohjaustunnit pidetään Google Meet -sovelluksen välityksellä. Ohjattuun verkko-opetukseen oppilas tarvitsee tietokoneen, jossa on Chrome-selain.
Verkko-opetus muodostuu tavallisesti eri opetusmenetelmien tuotetusta digitaalisesta materiaalista, jossa yhdistyvät teoria ja tehtävät, videotutoriaalit, itseopiskelu ja ohjaajan oppitunnit etäyhteyden välityksellä. Kaikilla harrastuksesta kiinnostuneilla ei ole mahdollisuutta osallistua läsnäopetukseen, esim. toimipisteet ovat liian kaukana tai harrastukseen siirtyminen ei ole aikataulullisesti mielekästä, oppilaalla voi olla fyysisiä tai terveyteen liittyviä rajoitteita osallistua läsnäopetukseen tai toivottua ryhmää vain ei ole tarjolla oppilaan asuinpaikkakunnalla. Ohjattu verkko-opetuksen ryhmä on näissä tilanteissa oiva vaihtoehto aloittaa tai jatkaa kiinnostavaa harrastusta paikasta riippumatta.
Tiedekoulun harrastusryhmiin hakeutuvat lapset/nuoret ovat kiinnostuneita valitsemastaan harrastuksen aiheesta ja esim. Robottikerhoihin ilmoittautuvat oppilaat ovat rakentaneet jo paljon erilaisilla legosarjoilla. Robottikerhoissa käytettävät Lego Technics ja sähkömoottorit ovat kuitenkin suurimmalle osalle oppilaita täysin uusia asioita, joten suosittelemme aloittamaan alkeisryhmästä. Mekaniikan perusrakenteet, erilaisten palikoiden ja osien eroavaisuudet ja käyttötarkoitukset sekä niiden hyödyntäminen on hyvä osata, jotta oppilas osaa suunnitella tunnin teemasta omannäköisen mekaniikan rakenteen ja soveltaa oppimaansa. Mini- ja Robottikerhojen teemoissa on useampi vaihtoehto jokaisesta teemasta, joten jokainen oppilas pääsee etenemään oman taitotasonsa ja mielenkiintonsa mukaan. Ohjaajamme tutustuu ryhmiinsä ensimmäisten oppituntien aikana ja tämän perusteella oppii nopeasti missä oppilas kaipaa tukea tai lisähaastetta, ja ohjausta sopeutetaan sen mukaan. Toki jos oppilas on aloittaessaan jo hieman vanhempi ja käyttänyt Technics-legoja sekä Lego Mindstormia, on hän tervetullut suoraan jatkoryhmään.
Ohjelmoinnin opiskelun voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa ja tästä syystä ryhmissämme on hyvin eri-ikäisiä oppilaita. Uusi oppilas on tervetullut suoraan jatkoryhmään, mikäli hän on harrastanut ohjelmointia itsenäisesti esim. koulun kerhoissa tai muissa harrastusryhmissä. Koodikoulun tasoryhmät ja sisällöt sekä opiskeltavat ohjelmointikielet ovat kuvattuna nettisivuillamme. Tarvittaessa vaihdamme oppilaan ryhmää kesken lukukauden. Tärkeintä on, että oppilas saa oivalluksen ja onnistumisen kokemuksia ja uusi asian on haastavuudeltaan sopivan tasoista.
Tutkijakerhojen luonne ja tarvikkeet ovat hyvin erilaiset kuin esim. Robottikerhojen. Tutkijakerhossa käsitellään tarvikkeita ja aineita, joiden esillepanon ja poisviennin huolehtii ohjaaja, kun taas Robottikerhossa oppitunnin loppupuolella oppilaat itse purkavat rakennelmansa ja vievät osat oikeille paikoille. Käsiteltävän teeman ja tehtävien tai kokeiden sekä havaintojen tekoon on varattuna sama aika kaikissa harrastusryhmissä.
Mini- ja Tutkijakerhoissa käsitellään luonnontieteiden perusilmiöitä, opitaan tutkimaan ilmiöitä ja asioita tieteellisesti sekä analyyttisesti. Kerhoissa tutustutaan monipuolisesti eri luonnontieteisiin, kuten kemiaan, fysiikkaan, biologiaan sekä anatomiaan, tehden erilaisia kokeita, testejä ja havaintoja ryhmän ikä- ja taitotason huomioiden.
Vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea sähkömoottorilla saa elämään, liikkumaan, heilumaan tms. Oppilaan perus- sekä vahvan mekaniikan rakennustaidot on hyvä opetella ensin ja vasta tämän jälkeen tuoda rinnalle mekaniikan ohjelmointi. Lego Mindstorm EV3 -älypalikka vaatii sekä vahvan mekaniikan osaamisen että ohjelmoinnin perustaitoja ja pitkäjäteisyyttä näiden yhdistämiseksi. Robottikerho 3 -tasolla aloitamme tutustumisen vahvan mekaniikan ohjelmointiin ja siitä edistyneemmillä tasoilla jatkamme ohjelmoitavien mekaniikan sovellusten parissa.
Robottikerhossa ei ole kyse vapaasta legorakentelusta, vaan uuden oppimisesta ja teeman mukaisesta legorakentelusta. Oppitunti jakautuu uuden asian käsittelyyn, legorakennelman suunnitteluun ja rakentamiseen sekä purkuun. Jokainen teema on suunniteltu niin, että teeman ehtii tunnin aikana suunnitella ja rakentaa.
Teemapohjainen oppiminen tarkoittaa, että jokaisella oppitunnilla on uusi, opittava aihe. Käsittelemme uuden teeman ja tämän jälkeen oppilaat lähtevät rakentamaan oman visionsa mukaista rakennelmaa tunnin teemasta. Oppitunnin loppupuolella tarkastelemme oppilaiden rakennelmia ja lopuksi rakennelmat puretaan. Näin oppilaat oppivat hyödyntämään uutta aihetta ja soveltamaan aikaisemmin opittua tunnin teeman rakennelmassaan. Oppilas oppii nopeammin keräämään tarvittavat legot, tekemään ratkaisuja ja soveltamaan oppimaansa, kun aikaisemmin tehty legorakennelma ei rajoita luovuutta. Legopalikoita kerätessä ja purkaessa oppilaat oppivat erilaisten palikoiden, holkkien ja tappien eroavaisuuksia sekä miten jatkossa hyödyntää lego-osia rakennelmissaan. Legojen purkaminen opettaa myös oppilaille järjestelmällisyyttä ja hahmottamaan paremmin ajankäyttöä.
Mini- ja Robottikerho 1- ja 2-tasolla on käytössä Legon peruspalikat ja erilaiset Lego Education -sarjat sekä Lego Power Functions -sähkömoottorit. Robottikerho 3 -tasolla edellisten lisäksi käytössä on Lego Mindstorm EV3 -älypalikat, joita käytetään pienryhmissä ja pareittain.
Kännykkä jätetään reppuun, sitä ei tarvita oppitunnilla. Vanhemmat oppilaat voivat halutessaan ottaa kuvia valmiista legorakennelmista Robottikerhojen oppitunnin loppupuolella. Ohjeistamme oppilaita ottamaan kuvia vain legorakennelmista ja pitämään puhelimen repussa muun ajan.
Pelaaminen kiehtoo monia koodareita ja koodauksen lomassa on toki mahdollista käydä kokeilemassa mitä toinen oppilas on koodannut tai miten ratkonut vastaavanlaisen ongelman. Näin oppilaat oppivat ymmärtämään miten ratkoa animaatioiden ja pelien vaatimaa logiikkaa, miten suunnitella ja toteuttaa erilaisia ratkaisuja. Monesti oppilaat jo ensimmäisten oppituntien jälkeen hahmottavat miten heidän lempipelinsä on tehty tai mitä sen tekemiseen on vaadittu. Koodikoulun oppitunnilla ohjaaja puuttuu ennakoidusti tietokoneella tai kännykällä pelaamiseen. Olemme matalalla kynnyksellä kotiin yhteydessä, mikäli oppilas ohjeista huolimatta siirtyy pelaamaan oppitunneilla. Ohjelmointia oppii vain koodaamalla, ei pelaamalla.
Visuaalisten ohjelmointisovellusten väri- ja muotokieli auttavat ymmärtämään toimintojen logiikkaa ja rohkaisevat oppilasta kokeilemaan. Sovellukset on suunniteltu niin, että oppilas pystyy aloittamaan koodauksen opettelun, vaikka ei vielä osaisi sujuvasti lukea. Ohjelmoinnin opiskelu on mielekästä ja koukuttavaa, ja monesti koulunkäynnin jo aloittaneen lukutaito kehittyy lisää motivoivan tekemisen kanssa. Kiire ei kuitenkaan ole, vaan mieluummin on hyvä odottaa ensin lukutaidon olevan jo reippaasti tuloillaan.
Oppilaat voivat harjoitella koodausta ja tehdä tehtäviä visuaalisilla ohjelmointisovelluksilla myös vapaa-ajallaan oppituntien osalta, jotka on jo lukukauden aikana opiskeltu.
Koodikoulun alkeisryhmissä ohjelmoinnin opiskelussa käytämme visuaalisia ohjelmointisovelluksia, jotka on kehitetty ohjelmoinnin perusteiden opettamiseen eri ikäisille oppilaille. Jatkoryhmissä siirrytään koodin tekstuaalisen kirjoittamisen harjoitteluun ja aluksi koodarit tutustuvat eri ohjelmointikieliin. Suurin osa sovelluksista on nettipohjaisia, joten oppilaan koneelle ei ole tarve asentaa mitään. Jatkoryhmiin osallistujat saavat lukukauden alussa tarvittaessa lisätietoa, ohjeet mahdollisen sovelluksen tai peliohjelmoinnin moottorin asennukseen.
Koodikouluun tiedekoululainen tarvitse mukaan oman kannettavan tietokoneen + laturin. Ulkoinen hiiri ja hiirimatto suositeltava. Mahdolliset ruutuajat tai rajoitukset on hyvä tarkistaa ja tietokoneen akku ladata jo kotona, jotta tietokonetta voi käyttää koko oppitunnin ajan.
Ei tarvitse, Tiedekoululla on nettiyhteys.
Ohjelmoinnin opiskelu sinänsä ei vaadi erityistä kannettavalta tietokoneelta. Kannettavaa hankittaessa on hyvä pohtia esim. ketkä perheessä käyttävät kannettavaa tietokonetta ja mihin tarkoitukseen, miten käyttötarkoitukset mahdollisesti muuttuvat seuraavan 2–4 vuoden aikana.
Koodikouluun oppilas tarvitsee kannettavan tietokoneen, jossa on uudehko Chrome-selain, muita erityisvaatimuksia ei ole. Ohjattuun verkko-opetukseen oppilas tarvitsee tietokoneen, jossa on Chrome-selain.
Arvokkaammat, oppitunnille jääneet tavarat Tiedekoulun ohjaaja ottaa talteen ja pyrimme mahdollisen tavarassa olevan nimilapun perusteella tavoittamaan omistajan viipymättä. Yhteistyökumppanimme tiloihin jääneet asusteet ja vaatteet kerätään heidän löytötavaroihinsa, josta niitä voi käydä tiedustelemassa. Nimikoithan oppilaan vaatteet, kengät ja asusteet sekä kannettavien tarvikkeet huolellisesti.
Tiedekoulu ei julkaise sosiaalisessa mediassa tai missään muuallakaan tunnistettavia kuvia tai videoita oppilaista, ainoastaan oppitunneilla tehdyistä tuotoksista. Pyydämme erikseen huoltajilta kuvaus- ja julkaisuluvan, mikäli oppitunnille tulee esim. toimittaja tai kuvaaja.
Ohjaajat ottavat kuvia oppilaiden legorakennelmista, kokeista ja tutkimuksista sekä koodiprojekteista, joita ladataan FB-sivulle Tiedekoululaisten kuvat toimipisteiden nimellä löytyviin albumeihin. Kuvia julkaistaan myös Tiedekoulun nettisivuilla, Facebook-sivuilla ja Instragramissa. Kuvaamme vain oppitunneilla tehtyjä tuotoksia. Tunnistettavia kuvia oppilaista tai heidän nimiä ei julkaista.
Tiedekoululla on mahdollisuus erikseen sovitusti korvata toisessa vastaavassa ryhmässä, jos oppilas on ollut pitkään sairaana tai estynyt osallistumasta oman ryhmänsä harrastustunnille. Poissaolot tulee korvata saman lukukauden aikana. Korvaavan harrastustunnin sopimiseksi ole yhteydessä info@tiedekoulu.fi.
Yksittäisestä poissaolosta ei tarvitse ilmoittaa, mutta etukäteen tiedossa olevista pidemmistä poissaoloista toivomme ilmoitettavan sähköpostilla info@tiedekoulu.fi.
Tiedekoulu tiedottaa ilmoittautuneiden huoltajille sähköpostilla lukukauden alkamisesta ja päättymisestä sekä loma-ajoista. Tärkeimmät tiedot löytyvät myös nettisivuiltamme ja sosiaalisesta mediasta. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.
Lukukauden alussa lähetämme ilmoittautuneille infoviestiä sähköpostilla, jossa on tietoa lukukauden toiminnasta, aikataulusta sekä toimipisteen ohjaajien yhteystiedot, jos oppitunnin aikana tarve saada yhteys ohjaajaan koska esim. oppilas tulossa hieman myöhässä tai haku viivästyy. Muissa asioissa kuten esim. poissaolot, kadonneet tavarat ja palautteet pyydämme olemaan yhteydessä info@tiedekoulu.fi. Näin ohjaajamme pystyvät keskittymään ryhmiensä oppitunteihin ja oppilaiden opetukseen.
Olemme huoltajiin ennakoidusti yhteydessä, mikäli oppitunnilla on haasteita ja sovimme tarvittavat korjausliikkeet. Tarvittaessa pyydämme oppilaan oman aikuisen tulemaan 1–2 oppitunnin ajaksi Tiedekoulun eteiseen. Yleensä tieto oman aikuisen läsnäolosta lähistöllä rauhoittaa tilanteen ja oppilas voi keskittyä toimintaan. Tiedekoululla on oikeus keskeyttää oppilaan lukukausi, mikäli yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa sovituista toimenpiteistä huolimatta ei-toivottu, oppitunnin työrauhaa häiritsevä käyttäytyminen jatkuu. Lukukausimaksua ei palauteta, jos oppilaan lukukausi keskeytyy ei-toivotun tai työrauhaa häiritsevän käytöksen takia.
Harrastusryhmissä on yksi ohjaaja.
Mini- ja Tutkijakerhoissa harrastuksen kesto on noin 45 min, Mini- ja Robottikerhoissa sekä Koodikouluissa harrastuksen kesto on noin 60 min. Makerspace-ryhmällä noin 90 min. Mini- ja Tutkijakerhoissa oppilaat eivät juuri voi osallistua oppitunnin päättyessä tarvikkeiden siivoamiseen, vaan lähtevät kotiin, kun oppitunti päättyy. Mini- ja Robottikerhoissa rakenteiden purkaminen on osa oppituntia, joten tähän varataan oppitunnin lopusta riittävästi aikaa. Vastaavasti Koodikoulun oppitunnin lopusta varaamme aikaa riittävästi viimeistellä tehtävä loppuun, kysyä neuvoa sekä sulkea sovellukset ja tietokoneen ennen kotimatkalle lähtöä. Tiedekoulussa harrastus ei lopu välituntikellon pirinään, vaan ohjaaja huolehtii oppitunnin kulusta ja muistuttaa oppilaita käytettävissä olevasta ajasta, jolloin oppilailla on rauha tehdä oppitunnin teema loppuun tai vaiheeseen, josta on hyvä jatkaa seuraavalla kerralla.
Lue lisää sivulta Lukukausimaksut
Tiedekoulun harrastuskerhoihin ilmoittaudutaan sähköisellä lomakkeella. Ilmoittautuminen tehdään koko lukuvuodeksi (syys- ja kevätlukukaudeksi). Syyslukukausimaksu maksetaan ilmoittautuessa. Kevätlukukausimaksu laskutetaan joulukuun alussa.
Kevätlukukaudella harrastuksen aloittavat ilmoittautuvat vain kevätlukukaudelle ja kevätlukukausimaksu maksetaan ilmoittautuessa.
Ilmoittautuminen on sitova, sen perusteella muodostetaan ryhmät, varataan tilat ja opettajien resurssit. Lukukausimaksuja ei palauteta kauden aikana vaikka oppilas keskeyttäisi harrastamisen tai ei osallistuisi tunneille ilmoittautumisen jälkeen.
Sisaralennuksia ei ole käytössä.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.
Lasku- ja osamaksupalvelut Paytrailin kautta tarjoaa OP Lasku.
Kaikki maksutavat:
Maksutoimeksiantopalvelua käyttäessäsi sinua sitovat maksutoimeksiantopalvelun ehdot.
Mielellämme pyrimme tarjoamaan paikkaa toisesta vastaavasta ryhmästä samasta tai toisesta toimipisteestä tai siirtämään koodarin ohjattuun verkkoryhmään, jos toinen harrastus osuu päällekkäin, perhe muuttaa lukukauden aikana tms. Ole ryhmän vaihdosta yhteydessä info@tiedekoulu.fi.
Suosittelemme, että oppilas käy 2–3 kertaa valitussa harrastusryhmässä. Oppilaan odotukset voivat olla epärealistiset, tietotulva, uusi harrastus, ohjaaja ja ryhmä uusia kavereita voi hämmentää oppilasta, oppitunnin teema voi tuntua vaikealta tai liian helpolta tms. Monesti toisen oppitunnin jälkeen oppilas osaa paremmin sanoa mikä tuntuu kivalta ja mikä ei. Mikäli harrastus ei 2–3 oppitunnin jälkeen tunnu omalta jutulta, mielellämme pyrimme tarjoamaan paikkaa toisesta harrastusryhmästä, joka vastaa oppilaan kiinnostusta ja motivaatiota.
Ilmoittautuminen on sitova koko lukuvuodeksi, sen perusteella muodostetaan ryhmät, varataan tilat ja ohjaajien resurssit. Näin varmistamme, että harrastus jatkuu samana päivänä ja kellonaikana myös kevätlukukaudella. Mikäli oppilas syystä tai toisesta ei haluakaan jatkaa harrastuksessa kevätlukukaudella tai haluaa vaihtaa toiseen ryhmään, pyydämme ilmoittamaan asiasta sähköpostitse info@tiedekoulu.fi marraskuun loppuun (30.11.) mennessä.
Ilmoittautuminen viikoittain kokoontuvaan Tiedekoulun harrastusryhmään on sitova. Harrastus jatkuu automaattisesti koko lukuvuoden, ellei kevätlukukauden paikkaa erikseen peruta kirjallisesti osoitteeseen info@tiedekoulu.fi 30.11. mennessä.
Harrastuspaikan peruutus
• viimeistään kaksi viikkoa ennen lukukauden alkua | veloitetaan ilmoittautumis- ja rekisteröintimaksun 20 €
• alle kaksi viikkoa ennen lukukauden alkua | veloitetaan 25 % lukukausimaksusta
• lukukauden alettua | veloitetaan täysi lukukausimaksu
Huomaathan, että lukukausimaksun maksamatta jättäminen tai harrastuksesta poisjäänti ei ole peruutus. Tiedekoulun lukukausimaksu on perintäkelpoinen ja siirrämme erääntyneet avoimet laskut perintää, mikäli maksuajasta ei ole sovittu. Lukukauden aikana harrastuksen keskeyttävän oppilaan lukukausimaksua ei palauteta.
Harrastusryhmä voidaan peruuttaa Tiedekoulun toimesta, mikäli ilmoittautuneita ei ole riittävästi. Harrastusryhmän minimikoko on 4 osallistujaa.
Ryhmän muodostumisen minimikoko on 4 oppilasta. Mikäli ryhmää ei muodostu, Tiedekoulu tarjoaa paikkaa toisesta vastaavasta ryhmästä tai paikka perutaan ja lukukausimaksu palautetaan.
Tiedekoulun syyslukukausi alkaa elokuun loppupuolella ja kevätlukukausi tammikuussa loppiaisen jälkeen. Uusia, alkavia ryhmiä aloitetaan lukukausittain.
Lukukausi tarkoittaa syys- tai kevätlukukautta, jonka aikana on 15 kerran viikossa pidettävää oppituntia. Koululaisten loma-aikoina, syys- ja talvilomaviikoilla, ei ole oppitunteja. Pyhäpäivät kuten pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä, pääsiäinen ja vappu siirtävät näille päiville osuvien ryhmien oppitunteja viikolla eteenpäin. Mikäli harrastusryhmän oppitunti joudutaan perumaan, korvaava tunti järjestetään lukukauden päätteeksi.
Harrastusryhmiin ilmoittaudutaan nettisivulla olevalla sähköisellä ilmoittautumislomakkeella koko lukuvuodeksi, lukujärjestys ja ilmoittautuminen avautuu huhti-toukokuussa. Syyslukukausi maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä ja ilmoittautumisesta tulee automaattinen sähköpostivahvistus. Kevätlukukausi laskutetaan joulukuussa. Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli oppilas syystä tai toisesta ei jatka kevätlukukaudella, pyydämme perumaan osallistumisen 30.11. mennessä sähköpostitse info@tiedekoulu.fi.
Kevätlukukaudella aloitamme myös uusia, alkavia ryhmiä. Näihin ilmoittautuminen alkaa marraskuun puolivälissä. Jatkaviin ryhmiin on myös mahdollista ilmoittautua, jos ryhmässä on tilaa ja oppilaalla tarvittava lähtötiedot. Kevätlukukaudella aloittava ilmoittautuu vain kevätlukukaudelle, ja kevätlukukausimaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Asiakas on vastuussa yhteystietojen oikeellisuudesta ja että tiedot ovat ajan tasalla. Ilmoittautuminen varmistaa paikan ryhmästä. Ilmoittautumisten perusteella muodostamme ja vahvistamme perheille harrastusryhmät, varaamme ohjaajan, tilat ja tarvikkeet. Ryhmät ovat pieniä, alle kouluikäisten ryhmät max. 8 ja koululaisten ryhmät max. 10 oppilasta. Ryhmä muodostetaan, kun niissä on min. 4 ilmoittautunutta. Ilmoittauduthan ajoissa, jotta saat paikan haluamastasi ryhmästä ja varmistat, että ryhmä muodostuu.
Oppilas osallistuu toimintaan itsenäisesti ilman huoltajaa.
Tiedekoulu on luopunut lukukauden alun kokeilutunneista, koska kaikille ei voida luvata paikkaa halutusta ryhmästä kokeilutunnin jälkeen. Haluamme välttää oppilaille aiheutuvaa mieliharmia ja pettymystä. Lukukausi alkaa heti ensimmäisestä harrastusryhmän oppitunnista. Olemme jo reilu 1–2 viikkoa ennen kautta vahvistaneet ryhmät ilmoittautuneille, varanneet ja vahvistaneet tilat sekä ohjaajan resurssit että tarvikkeet.
Ilmoittautumislomakkeella näkyy reaaliajassa ryhmässä vapaana olevat paikat.
Alla kouluikäisten ryhmissä oppilaita on max. 8 ja kouluikäisten ryhmässä max. 10. Toki joustamme perheen tarpeiden mukaan, jotta esim. samalla kyydillä kulkevat, sisarukset tai ystävykset saadaan samaan ryhmään. Näistä sovittava erikseen huomioiden ryhmä, ryhmätaso ja muut käytännön seikat.
Harrastusryhmän minimikoko on 4 oppilasta, jotta ryhmä saadaan muodostumaan. Tätä pienemmässä ryhmässä oppilaiden vertaisoppiminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu eivät toteudu. Flunssakaudella oppilaita on poissa oppitunneilta ja pienessä ryhmässä tämä voi tarkoittaa ryhmän kutistuvan parityöskentelyyn. Tästä syystä myös ilmoittautuminen on sitova. Haluamme varmistaa, että muodostettava ryhmä voidaan toteuttaa ja se tarjoaa oppilaille valitun harrastusryhmän lisäksi mahdollisuuden vertaisoppimiseen ja sosiaalisten sekä vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.
Voit ilmoittaa lapsesi/nuoresi haluamaasi ryhmään varasijalle, mikäli ryhmä on jo tullut täyteen. Otamme yhteyttä sähköpostitse ja tekstiviestillä, jos kyseiseen ryhmään vapautuu peruutuspaikkoja.
Lukukauden alkamisen jälkeen on mahdollista tulla vielä mukaan ensimmäisten 3–4 oppitunnin aikana, mikäli ryhmässä on tilaa. Ohjaaja kertaa tunneilla jälki-ilmoittautuneille aikaisempien tuntien teemoja ja huomio, että myöhemmin mukaan tullut oppilas pääsee mukaan ryhmän toimintaan. Lukukausimaksu on kaikille sama.
Ryhmät ohjataan suomeksi, mutta ohjaaja kertaa tarpeen mukaan pääasiat oppilaalle englanniksi/ruotsiksi varmistaen oppilaan ymmärtävän oppitunnin teeman ja tehtävien tavoitteet. Oppimateriaaleissa on paljon kuvia ja mm. mekaniikassa ohjaajan tekemät mallit. Ohjelmoinnin universaali kieli on englanti, joten oppilaat voivat heti aloittaa sovellusten käyttämisen englannin kielellä ja suurin osa Koodikoulun materiaaleista on myös saatavilla englanniksi. Ryhmissä on paljon oppilaita, joille suomi ei ole 1. kieli. Ilmoittautuessa lisätietoihin voi mainita, jos oppilaan kotikieli on jokin muu kuin suomi.
Oppilas osallistuu tunneille itsenäisesti ilman huoltajaa. Harrastukseen ovat tervetulleita vain ryhmään ilmoittautuneet oppilaat. Eteistiloihin ei voi jäädä odottamaan oppitunnin ajaksi. Yleensä tieto oman aikuisen odottavan ulkona lähistöllä helpottaa harrastukseen tulevaa oppilasta ja tämä malttaa keskittyä harrastukseen. Ensimmäisellä kerralla kaikki on uutta ja monelle hämmentävää, niin ohjaaja, tilat, ryhmän muut oppilaat kuin itse toimintakin. Kunhan ensijännityksestä päästään, oppilaiden yhteinen mielenkiinto harrastukseen ja mielekkääseen toimintaan saa oppilaan unohtamaan kaiken muun. Huomioitavaa on, että vieras aikuinen ryhmässä voi hämmentää muita oppilaita ja viedä huomion opetettavasta asiasta.
Robotiikka ja erityisesti koodaus ovat omiaan oppilaille, joilla on erityistarpeita ja esim. keskittyminen herpaantuu, sosiaalisissa taidoissa on vielä kehitettävää tai esiintyy neurologisia haasteita. Harrastusryhmät ovat pieniä ja toiminta hyvin konkreettista, käsillä tekemistä. Pyydämme mainitsemaan ilmoittautuessa lisätiedoissa oppilaan mahdollisista erityistarpeista. Näin pystymme paremmin huomioimaan oppilaan tarpeet yksilönä ja ryhmässä, sekä oppilaalle tutut toimintamallit koulusta ja kotoa ovat käytössä myös harrastuksessa.
Tiedekoulun harrastus on pitkäkestoista ja tavoitteellista. Tavoitteemme on ilon ja oivalluksen avulla opettaa lasta ja nuorta kiinnostavaa aihetta Tiedekoulun omaan opetussuunnitelmaan pohjautuvaa oppimateriaalia hyödyntäen. Jokainen oppii omaan tahtiinsa, omalla tavallaan. Tiedekoulusta ei tule läksyjä, vaan teemat on suunniteltu tehtäväksi harrastustunnin aikana. Tärkeintä ei ole lopputulos, vaan oppimisprosessi. Jokaisessa teemassa on useampia tehtäviä, nopeampi oppilas voi hyvin ehtiä tehdä kaikki tehtävät, toinen taas keskittyy ja käyttää enemmän aikaa. Aina on mahdollista palata kauden aikana edellisen oppitunnin tehtäviin, kerrata ja saada ohjaajalta neuvoa ja vinkkiä. Oppiminen on harvoin lineaarista, vaan vie aikaa omaksua ja vaatii pitkäjänteisyyttä. Oivalluksen tunne on hienointa maailmassa. Heureka, nyt minä tiedän ja osaan!
Tiedekoulun harrastukseen ovat tervetulleita kaikki tieteestä ja teknologiasta kiinnostuneet lapset ja nuoret. Jokainen tiedekoululainen sitoutuu noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä. Harrastusryhmät ovat syrjinnästä ja kiusaamisesta vapaita paikkoja. Olemme ystävällisiä ja kunnioittavia toisillemme, noudatamme yhteisiä aikatauluja, ohjaajan ohjeita ja neuvoja sekä huolehdimme yhdessä työrauhasta. Ohjaajan työ on auttaa ja neuvoa, opettaa ja rohkaista oppilaita. Ohjaaja ei rakenna, koodaa tai tutki oppilaan puolesta, vaan hänen tehtävänsä on neuvoa, kannustaa, opettaa ja rohkaista oppilasta tekemään ja löytämään ratkaisuvaihtoehtoja itse.
Syyslukukausi alkaa elokuussa tavallisesti viikolla 34 ja kevätlukukausi tammikuun puolivälissä tavallisesti viikolla 3. tai 4. Lukukauden aloituksessa pyritään huomioimaan, että koululaisten lukukausi on ensin päässyt käyntiin ja vasta sen jälkeen harrastuksen lukukausi käynnistyy. Lukukaudessa on 15 kerran viikossa pidettävää oppituntia. Koululaisten syys- ja talvilomaviikoilla ei ole harrastustunteja, samoin pyhäpäivät siirtävät ryhmän oppitunteja. Mikäli ohjaaja sairastuu tai on estynyt pitämään harrastusryhmien oppitunnit, pyrimme ensisijaisesti saamaan tilalle sijaisen. Mikäli tunnit joudutaan perumaan, ilmoitamme asiasta huoltajille sähköpostilla ja testiviestein. Korvaavat oppitunnit järjestetään lukukauden päätteeksi. Tiedekoulu pidättää oikeuden siirtää kauden alku- tai päättymispäivää tai korvata lähiopetusta etäopetuksella (esim. online-tunneilla) poikkeustilanteessa, pandemian, luonnonkatastrofin tai muun vastaavan vahingon sattuessa.
Tiedekoulu ei vakuuta oppilaita.
Lukukausi koostuu 15 oppitunnista ja ryhmissä keskitytään oppituntien teemoihin aina viimeiselle tunnille asti. Myös viimeinen kerta on oppilaiden normaali harrastustunti. Tiedekoululla ei järjestetä loppunäytöstä tai päätösjuhlaa.
Tiedekoulu järjestää mukaansatempaavaa, oppimisen iloa tuottavaa pitkäkestoista harrastustoimintaa tieteestä sekä teknologiasta kiinnostuneille lapsille ja nuorille. Tiedekoululla voi harrastaa ohjelmointia, mekaniikkaa ja luonnontieteitä sekä animaatiota. Harrastusryhmiä on 4–6-vuotiaille alle kouluikäisille ja 7–18-vuotiaille koululaisille.