Tiedekoulun tarina
Tiedekoulu tarjoaa eturivin paikan tutkimusretkelle tieteeseen ja teknologiaan
Tavoitteena on auttaa uteliaita lapsia ja heidän vanhempiaan valjastamaan lapsen potentiaali tiede- ja teknologiaharrastuksen parissa.
Tiedekoulun tarina sai alkunsa monelle vanhemmalle tutusta ongelmasta: omalle lapselle ei tuntunut löytyvän sopivaa, innostavaa ja kehittävää harrastusta. Suomen Tiedekoulun perustaja Maria Leivo halusi ratkaista ongelman.
– Järjestin alkuun tiedekerhoja ja pian mukaan tuli myös robotiikkaa ja ohjelmointia. Lapset innostuvat luontaisella tavalla, kun he pääsevät itse tekemään asioita. Juuri se vilpitön innostus ja oppimisen ilo kannustivat perustamaan Tiedekoulun.
Tiedekoulu aloitti toimintansa vuoden 2014 lopussa ja avasi lapsille ja nuorille harrastusmahdollisuuksia tieteen ja teknologian maailmasta. Leivon sanoin uuden oppiminen, oppimisen innon löytäminen ja luova ongelmanratkaisu ovat supervoimia, jotka kantavat läpi elämän.
– Haluamme auttaa lapsia ja nuoria löytämään oman juttunsa ja kannustaa heitä tieteen ja teknologian äärelle. Ryhmissämme lapset saavat mahdollisuuden tehdä ja kokeilla asioita itse hallitussa ympäristössä, Leivo kertoo.
Tiedekoulun tavoitteena on tehdä lapsista osaajia, jotka ratkaisevat tulevaisuudessa yhteiskunnan haasteita taidoillaan ja asenteellaan supersankareiden tavoin.
– Opetussuunnitelmamme perustuu pitkäkestoisuuteen ja pitkäjänteisyyteen. Kaikki on suunniteltu niin, että osaaminen kehittyy koko ajan. Tämä harrastus tukee tulevaisuuden opiskeluja ja auttaa pääsemään sisään alan töihin, Leivo sanoo.
Samalla hän muistuttaa, että vaikkei kaikista tulisikaan insinöörejä tai tutkijoita, esimerkiksi robotiikan ja tietotekniikan ymmärryksestä on varmasti hyötyä elämässä.
– Meillä myös epäonnistuminen on sallittua: Pelle Pelottomallakaan ei mene kaikki aina kerralla putkeen, mutta välillä lopputuloksena on hyviä juttuja.
Leivon mukaan yksi Tiedekoulun hienouksista on, että lapsi saa uusia oivalluksia porukassa, jossa muutkin ovat kiinnostuneita samoista asioista.
– Tiedekoulussa lapsi saa vertaistukea muilta samanhenkisiltä ja opetusta juuri omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Paras palaute on, kun lapsi sanoo tunnin menneen liian nopeasti ja haluaa tulla jo seuraavana päivänä takaisin.